DISSONÀNCIES

bloc musical de 4CANTONS

Article al Setmanari la Directa “Les arrels populars del techno”

lovetechnohatesexismAhí va l’article que he escrit per al Setmanari la Directa sobre els orígens del techno:

A continuació, un breu repàs dels inicis del techno, vinculats directament a la ciutat industrial i obrera de Detroit i a la seva comunitat afroamericana. Precisament ara, que ens trobem submergides de ple en l’inici de l’espectacle elitista en què s’ha convertit el Sónar, el festival de música electrònica de Barcelona, no estaria malament fixar la mirada cap aquest gènere i, en concret, cap al techno amb una perspectiva diferent. De fet, més enllà de l’ús mercantilista que normalment fan les institucions de Barcelona amb la música en general, fet que consolida un model de grans esdeveniments enfocats al turisme i, per tant, a uns preus abusius, els orígens del techno són diametralment oposats a aquest model de negoci capitalista.

Els orígens del techno tenen una relació directa amb la comunitat afroamericana de la ciutat de Detroit, on es viu una forta conflictivitat social, el classisme i la segregació racial. A diferència del que pensa molta gent, el techno va nàixer sent una música de gent afroamericana vinculada als guetos de Detroit i la seua comunitat, però va prendre una rellevància universal fins al punt de convertir-se en un dels gèneres, juntament amb el rock’n’roll, amb més varietats i maneres d’interpretar d’arreu del planeta. Per sort, el techno és molt més que tres dies del Festival Sónar i els seus quasi 175 euros d’entrada.

Orígens estètics

El naixement de nous gèneres musicals sempre s’ha produït a partir de la barreja d’altres gèneres. Així, en el cas del techno, trobem tres o quatre pilars clars: Kraftwerk, el funk marcià i també futurista de Funkadelic i George Clinton, i el primer electro vinculat a la naixent escena hip-hop dels EUA.

En el primer cas, Kraftwerk s’encarrega de posar un substrat sòlid pel que fa a la interpretació de la tecnologia aplicada a la música. Així, són un dels primers a traduir a un llenguatge comprensible tots aquells experiments que s’estaven fent en la música electrònica dècades abans dels 70. Es podria dir que Kraftwerk pinten els contorns del que seria el prototechno, una espècie de música electrònica que no deixava de ser un experiment, però amb una actitud més pop i accessible que la d’alguns predecessors seus com, per exemple, els Throbbing Gristle, que eren més experimentals i industrials.

Un altre pilar del techno és el p-funk nascut de la mà de Funkadelic i George Clinton. Aquest grup feia de banda sonora als guetos negres dels EUA, amb un viatge interplanetari i colorista que ja feia ús de màquines com el Moog. És un fet que són els primers de vincular el funk amb les màquines i que tingueren una gran influència en el techno de Detroit.

El primer desenvolupament del hiphop també fou determinant en la construcció del techno de Detroit de principis dels 80. Així, tota l’estètica de les gangs de l’època, el break beat i l’electro de grups com Afrika Bambaataa, quasi coetanis a l’aparició del techno, també hi serà molt present.

Detroit

Parlar de techno vol dir, obligatòriament, aturar-se a Detroit a inicis dels anys 80. Aquesta ciutat va ser un dels nuclis industrials més gran dels EUA durant moltes dècades. Com a moltes ciutats industrials, les revoltes i la conflictivitat social sempre hi han tingut un paper important i, per tant, molta de la música generada té o ha tingut una relació estreta amb aquesta conflictivitat. Sense anar més lluny, grups com MC5 naixen a Detroit de la mà del col·lectiu antiracista i revolucionari format per gent blanca solidària amb els Black Panthers, the White Panthers. Siga com siga, està clar que, en el moment de la creació del techno, a Detroit, ens trobem amb una ciutat industrial desolada, amb unes taxes d’atur i de pobresa de les més altes dels EUA, un fort classisme i una segregació racial i social molt latent. Tot i així, és a partir d’aquest context de crisi capitalista endèmica on es creen les condicions necessàries perquè unes quantes persones afroamericanes dels guetos de Detroit decidisquen crear un nou gènere com el techno. Així, la visionària síntesi entre funk, electrònica i futurisme de personatges com Juan Atkins, Kevin Saunderson o Derrick May és fruit d’un context concret i d’una realitat concreta com la de Detroit i els seus barris formats per afroamericans, per una ciutat amb uns aires postindustrials i quasi apocalíptics amb multitud d’espais urbans abandonats fruit de la crisi econòmica.

Segona generació: UR

Aquests anys coincidiran amb la consolidació del gènere a la Motor City, que portarà a la creació de múltiples plataformes i segells discogràfics independents com Detroit, Djax Up-Beats, Metroplex, Transmat o KMS, que s’encarregaran de publicar moltes referències discogràfiques que ajudaran a crear una identitat musical i estètica pròpia.

No obstant això, qui més destaca d’aquesta generació és el col·lectiu musical i segell Underground Resistance (UR). Aquest projecte naix a finals dels 80 amb una visió del techno més militant que la de la primera generació. Si aquesta darrera tenia una visió futurista més positivista, la cavalleria UR farà de la mala llet i la ràbia un dels seus centres de gravetat.

D’aquesta manera, no és d’estranyar que el desenvolupament teòric de la gent d’UR donara al techno una nova “iconogafia construïda a partir d’imatges i proclames reivindicatives”, que recordaven molt l’estètica Black Panther, a més d’un fort compromís pel DIY (Do It Yourself). L’anonimat també fou un tret distintiu del segell. Per tant, darrere la difusa identitat UR, s’hi amagaven projectes com The Wizard, Mike Banks, Suburban Knight, Scan7… que s’encarregarien de presentar en societat un nou techno àcid, corrosiu i amb molta mala llet, vinculat a la comunitat afroamericana i els seus barris.

http://www.setmanaridirecta.info/noticia/les-arrels-populars-del-techno

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on Juny 14, 2013 by in 4CANTONS, Altres, Techno and tagged , , , .

TWITTER

Síguenos en Twitter Siguenos en Facebook Siguenos por RSS Siguenos en Soundcloud Siguenos en Vimeo

Netlabels, Netaudio, Music and other things

Join 524 other followers

%d bloggers like this: